ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

Jesteś umówiony na rozmowę kwalifikacyjną. Twoi rozmówcy mają konkretny cel - muszą rozstrzygnąć czy zostaniesz nowym pracownikiem firmy. Im więcej wiesz na temat firmy, do której się udajesz, tym masz większe szanse, aby przekonać prowadzącego rozmowę, że jesteś rzeczywiście zainteresowany pracą w danym przedsiębiorstwie. Jak przygotować się do rozmowy?

Rozmowa kwalifikacyjna

PRZED ROZMOWĄ

Zbierz maksimum informacji o firmie, np.:

  • Od kiedy firma istnieje?
  • Czym się zajmuje?
  • Jaką ma pozycję na rynku?
  • Jakich ma konkurentów?
  • Jakie ma szanse rozwoju?
  • Ile zatrudnia osób i jaka jest rotacja pracowników?

ZBIERZ INFORMACJE O OFEROWANYM STANOWISKU

  • Jaki zakres wiedzy jest potrzebny na danej posadzie.
  • Jakiego rodzaju doświadczenie zawodowe jest potrzebne (branża, rodzaj wykonywanej pracy).
  • Jakiego typu cechy psychologiczne mogą być przydatne (zdolności interpersonalne, zdolności komunikacyjne, zdolności kierownicze, umiejętność pracy w stresie itp.).

WAŻNE JEST RÓWNIEŻ TO, CO WIESZ O SOBIE

  • Idąc na rozmowę miej w pamięci swoją drogę zawodową: nazwę poprzedniego miejsca pracy, stanowisko, podstawowe obowiązki.
  • Przypomnij sobie sukcesy i osiągnięcia z poprzednich miejsc pracy.
  • Zabierz ze sobą kopię wszystkich istotnych dokumentów - mogą się okazać potrzebne.
  • Spróbuj się zastanowić jakie Ty zadawałbyś pytania będąc na miejscu pracodawcy.
  • Zastanów się nad odpowiedziami - nie wolno unikać pytań trudnych i kłopotliwych.
  • Pomyśl, czego oczekujesz od rozmówcy, czego chciałbyś się dowiedzieć, o co zapytać - inteligentne i rozsądne pytania mogą wywrzeć dobre wrażenie na rozmówcy.
  • Upewnij się, jak dotrzeć do firmy, ile potrzeba na to czasu - nie wolno Ci się spóźniać, najlepiej gdybyś był parę minut przed czasem.
  • Najlepiej być ubranym schludnie, ale nie można się stroić, raczej elegancko, ale odpowiednio do okazji; źle widziany jest ostry makijaż, bogata biżuteria, mocne perfumy i wygnieciony garnitur.
  • Dowiedz się jak się nazywa osoba, która poprowadzi z Tobą rozmowę.

PODCZAS ROZMOWY KWALIFIKACYJNEJ

  • Bądź nastawiony pozytywnie, odpręż się i uśmiechaj się.
  • Nie przyjmuj postawy "przepraszam, że żyję".
  • Pewnie podaj rękę rozmówcy.
  • Najlepiej usiądź prosto na krześle i patrz na rozmówcę; kontakt wzrokowy jest bardzo ważny bo rozmowa to coś więcej, niż wymiana słów.
  • Siedź spokojnie, nie na brzegu krzesła - to sprawia wrażenie, że kandydat tylko czeka, żeby uciec z pracy, o którą się właśnie stara.
  • Uśmiechaj się i wyrażaj zainteresowanie rozmową.
  • Bądź pewny siebie, ale nie zarozumiały.
  • Kontroluj takie odruchy jak walenie palcami w stół czy bawienie się długopisem.
  • W czasie rozmowy nie pal nawet jeśli otrzymasz pozwolenie.
  • Nie zaczynaj rozmowy od pytania o zarobki i czas pracy (zwłaszcza jeśli stanowisko jest odpowiedzialne a praca wymaga zaangażowania).
  • Bądź zwięzły - twoja odpowiedź powinna dokładnie odnosić się do zadanego pytania i mieścić się w 2-3 minutach.
  • Posługuj się określeniami ilościowymi - nie mów "zaoszczędziliśmy bardzo dużo pieniędzy" tylko powiedz ile dokładnie zaoszczędziliście.
  • Przedstaw konkretne dokonania, np. "Problem był następujący, rozwiązałem go w taki a taki sposób, dało to taki a taki wynik".
  • Nie bój się pytań o obowiązki, kryteria oceny pracy, możliwości awansu itp.
  • Słuchaj uważnie, a jeśli czegoś nie rozumiesz - nie bój się o tym powiedzieć.
  • Nie trzeba się bać swoich słabości - najlepszy komentarz do porażek: "To mnie nauczyło unikać takich błędów".
  • Pokaż, że jesteś przygotowany do rozmowy, używaj informacji o pracy i o firmie, które uzyskałeś wcześniej.
  • Podziękuj rozmówcy za poświęcenie czasu.
  • Upewnij się, co do wyniku rozmowy (np. kiedy możesz się spodziewać decyzji).

KILKA ZACHOWAŃ, KTÓRE MOGĄ PROWADZIĆ DO PORAŻKI

  • Zadajesz zbyt mało pytań lub zadajesz niejasne pytania.
  • Twoje odpowiedzi na zadane pytania są zbyt gorączkowe, niejasne, niezdecydowane, nieścisłe, robisz dużo dygresji.
  • Nie masz kontaktu wzrokowego z rozmówcą podczas całej rozmowy.
  • Odpowiadasz lakonicznie, równoważnikami zdań.
  • Widać Twoje zakłopotanie wobec pytań dotyczących pieniędzy - albo tylko ten aspekt wzbudza Twoje zainteresowanie, albo nie potrafisz wyrazić swoich aspiracji na ten temat.
  • Nie dajesz dokończyć zdania, przerywasz rozmówcy.
  • Mówisz źle o poprzednich pracodawcach (stażach lub poprzedniej pracy). To jest dyskredytujące!
  • Używasz manieryzmów językowych.
  • Zanudzasz słuchacza długimi wypowiedziami, wyraźne jest twoje nadmierne gadulstwo.
  • Jesteś zbyt pewny siebie, zachowujesz się arogancko.

KILKA ZACHOWAŃ, KTÓRE MOGĄ PROWADZIĆ DO PORAŻKI

  • Zadajesz zbyt mało pytań lub zadajesz niejasne pytania.
  • Twoje odpowiedzi na zadane pytania są zbyt gorączkowe, niejasne, niezdecydowane, nieścisłe, robisz dużo dygresji.
  • Nie masz kontaktu wzrokowego z rozmówcą podczas całej rozmowy.
  • Odpowiadasz lakonicznie, równoważnikami zdań.
  • Widać Twoje zakłopotanie wobec pytań dotyczących pieniędzy - albo tylko ten aspekt wzbudza Twoje zainteresowanie, albo nie potrafisz wyrazić swoich aspiracji na ten temat.
  • Nie dajesz dokończyć zdania, przerywasz rozmówcy.
  • Mówisz źle o poprzednich pracodawcach (stażach lub poprzedniej pracy). To jest dyskredytujące!
  • Używasz manieryzmów językowych.
  • Zanudzasz słuchacza długimi wypowiedziami, wyraźne jest twoje nadmierne gadulstwo.
  • Jesteś zbyt pewny siebie, zachowujesz się arogancko.

DÓŁ

Udostępnij: