Masz już konto na LinkedIn? Nie czekaj na moment, w którym skończysz studia. Przygotowałem krótki poradnik, który ułatwi Ci stawianie pierwszych kroków w serwisie. Przed Tobą 6 rzeczy, które musisz wiedzieć o najpopularniejszym portalu do zarządzania karierą.

 

Posiadanie konta na LinkedIn nie daje gwarancji znalezienia satysfakcjonującej pracy. Świadomość możliwości, jakie kryje najpopularniejszy portal do zarządzania karierą, może jednak zwiększyć Twoje szanse na zawodowy sukces. Zwłaszcza, jeśli poświęcisz czas i wysiłek na ich optymalne wykorzystanie.

Z dzisiejszego wpisu dowiesz się między innymi:

  • co wspólnego mają LinkedIn i szwajcarski scyzoryk,
  • czy pisanie do rekruterów w serwisie trąci desperacją,
  • która funkcja portalu przyda Ci się podczas szkoleń i konferencji,
  • jaki procent polskich użytkowników publikuje autorskie treści w serwisie,
  • dlaczego LinkedIn w niczym nie ustępuje portalom rekrutacyjnym,
  • co nowego przygotowali twórcy portalu;

Zacznijmy od podstawowego błędu, jaki popełniają początkujący użytkownicy LinkedIn.

 

#1. LinkedIn nie jest elektronicznym CV!

 

Ok, profil na LinkedIn i życiorys zawodowy mają wiele wspólnego. W obu przypadkach wpisujesz doświadczenia zawodowe i edukację, możesz pochwalić się ukończonymi kursami, dodać zdjęcie, wskazać swoje mocne strony albo określić cel zawodowy. Mimo podobieństw, traktowanie portalu w charakterze elektronicznego CV to błąd. Równie dobrze możesz korzystać z Excela wyłącznie do obliczania średniej i zmiany koloru wypełnienia komórek. Albo… kupić ten scyzoryk dla funkcji zegarka.

LinkedIn to największy portal do zarządzania karierą. Daje Ci sporą ilość opcji: kontaktu z ekspertami, nauki (możesz skorzystać z 30-dniowego okresu próbnego LinkedIn Learning), szukania pracy, wymiany wiedzy, organizacji wydarzeń, a nawet tworzenia prezentacji (częścią LI jest portal SlideShare). W niektórych krajach od niedawna istnieje dostęp do LinkedIn Salary – raportów płacowych, umożliwiających lepsze przygotowanie się na spotkanie z rekruterem i odpowiedź na znienawidzone przez wielu studentów pytanie Jakie są Twoje oczekiwania finansowe? W Polsce najnowsza funkcja nie jest jeszcze dostępna, ale – miejmy nadzieję – to tylko kwestia czasu.

Produkty LinkedIn
LinkedIn to nie tylko elektroniczne CV. portal oferuje o wiele więcej możliwości.

 

Wskazówka: Zacznij od rzetelnego wypełnienia profilu. Portal ma trzy poziomy efektywności: początkowy, średnio zaawansowany i najwyższy. Wraz ze wzrostem efektywności profilu będziesz otrzymywać coraz bardziej dopasowane treści (m.in. sugestie kontaktów i polecane oferty pracy).

 

#2. Portal rekruterów

 

LinkedIn jest jednym z podstawowych narzędzi pracy rekruterów. Uzupełniony profil, przemyślana aktywność i ustawienie alertów o pojawiających się ofertach zwiększają Twoje szanse na kontakt z pracodawcą. Dodając do tego fakt, że mówimy o najpopularniejszym wśród kadry zarządzającej portalu społecznościowym, nie może Cię tu zabraknąć!

Być może zastanawiasz się, czy wypada pisać bezpośrednio do rekruterów. Odpowiedź brzmi: tak… choć pod pewnymi warunkami. Ideą LinkedIn jest ułatwianie nawiązywania kontaktów zawodowych. W tym kontekście wysłanie wiadomości do pracodawcy jest jak najbardziej na miejscu. Istotne jest to, jak ją sformułujesz. Pytanie o możliwości łączenia pracy z zajęciami na uczelni albo o organizowane przez firmę programy dedykowane studentom stawia Cię w dobrym świetle. Podobnie – dopytywanie o szczegóły interesującej Cię oferty. Wciskanie na siłę swojego CV albo zawracanie głowy rekrutera prośbą o informacje, które bez problemu znajdziesz na stronie nie będą działały na Twoją korzyść.

Kontakt z rekruterem na LI
Na profilu firmy możesz sprawdzić statystyki dotyczące zatrudnienia oraz skorzystać z wyszukiwarki pracowników (według stanowiska, słowa kluczowego lub ukończonej uczelni).

 

Wskazówka: Możesz spróbować nawiązać kontakt z rekruterami i managerami z poziomu profilu interesującej Cię firmy. Wejdź w zakładkę Osoby i skorzystaj z wyszukiwarki pracowników według stanowiska, słowa kluczowego lub ukończonej uczelni.

 

#3. Rozwijaj sieci kontaktów

 

Korzystając z LinkedIn, masz dostęp nie tylko do rekruterów i kadry zarządzającej. Portal zrzesza ponad 675 milionów użytkowników z całego świata. Według Next Business Academy, w 2019 roku 2 733 404 z nich było zarejestrowanych w Polsce (najnowsze dane mówią nawet o 3 871 000 kont). To praktycznie nieograniczone pole do nawiązywania kontaktów. Portal przewiduje kilka stopni relacji – im więcej kontaktów 1. stopnia (bliskich znajomych), tym większa szansa, że w Twoim kanale (odpowiednik tablicy z Facebooka) będą regularnie pojawiały się wartościowe treści. Dodatkowo, możesz poprosić kontakty 1. stopnia o potwierdzenie umiejętności – dzięki temu Twój profil zwiększy wiarygodność w oczach rekrutera.

Wysyłając zaproszenia do użytkowników (również do rekruterów), dodaj do nich osobistą informację: przedstaw się, napisz dlaczego zależy Ci na nawiązaniu kontaktu. Jeszcze jedno – nie zaczynaj wiadomości od Witam! Chyba, że na starcie chcesz pokazać, że savoir-vivre w komunikacji jest Ci obcy (posłuchaj, co ma do powiedzenia na ten temat profesor Bralczyk).

Zaproszenia i spersonalizowane notatki
Kiedy wysyłasz zaproszenie do innego użytkownika LinkedIn, dołącz spersonalizowaną notatkę.

 

Wskazówka: Podczas spotkań w większym gronie (np. szkoleń lub konferencji) przyda Ci się funkcja Znajdź w pobliżu. Dzięki niej możesz wysłać zaproszenia do znajdujących się w danej lokalizacji użytkowników LinkedIn (opcja jest dostępna wyłącznie w aplikacji mobilnej).

 

#4. Zadbaj o aktywność

 

Aktywność, którą podejmujesz na LinkedIn wpływa na pozycjonowanie Twojego profilu. Najmniej wysiłku będzie kosztowało Cię zostawienie reakcji pod postem użytkownika (do wyboru masz 5 możliwości: poleć, gratulacje, super, wnikliwe oraz interesujące). Nieco więcej czasu zajmie Ci komentowanie materiałów, udostępnianych przez innych użytkowników lub aktywność w grupach dyskusyjnych. Możesz też dodawać treści: dzielić się linkami do wartościowych wpisów i filmów (pojawią się w sekcji Publikacje) lub tworzyć własne artykuły, korzystając z narzędzia LinkedIn Pulse (trafią do sekcji Artykuły). Podobnie, jak w przypadku innych mediów społecznościowych, publikowanie unikalnych treści jest najbardziej pożądane.

Rodzaje reakcji na LinkedIn
LinkedIn daje Ci do dyspozycji 5 reakcji na publikowane treści.

 

Wskazówka: Polska zajmuje odległe miejsce w europejskim rankingu aktywności na LinkedIn. Zaledwie 2,1% lokalnych użytkowników dzieli się treściami w serwisie. Wynika z tego, że potrzebujesz stosunkowo niewiele, żeby zaprezentować się z dobrej strony na tle pozostałych użytkowników.

 

#5. Szukanie pracy

 

Większość osób, z którymi rozmawiam o LinkedIn, przyznaje, że szuka pracy w innych miejscach. Nie licząc strony Biura Karier, najczęściej są to portale rekrutacyjne (np. pracuj.pl, infopraca.pl, praca.pl) lub strony z ogłoszeniami różnego typu (olx.pl, gratka.pl). LinkedIn w niczym im nie ustępuje, a pod pewnymi względami stwarza o wiele większe możliwości. Portal posiada rozbudowaną wyszukiwarkę, która ułatwia poruszanie się wśród ofert. Znajdziesz w niej również dedykowane funkcje – na przykład w Twojej sieci, pozwalającą na wyświetlenie ogłoszeń, zamieszczonych przez firmy, w których są zatrudnione Twoje kontakty. To ogromne ułatwienie w przygotowaniach do procesu rekrutacyjnego.

Szukanie pracy na LinkedIn - filtry
Szukanie pracy na LinkedIn jest wygodne. Serwis posiada rozbudowane filtry, które ułatwiają poruszanie się wśród ofert.

 

Wskazówka: Szukając pracy na LinkedIn, skorzystaj z opcji Otwórz się na zmiany. Dzięki niej rekruterzy zobaczą, że szukasz nowych możliwości. Nie czekaj biernie na kontakt od pracodawcy – bierz udział w dyskusjach na jego profilu i nawiąż kontakt z pracodawcą (więcej na ten temat w #2 – Portal rekruterów). Pomocne będzie także ustawienie alertów o ofertach z interesującej Cię branży.

 

#6. Przygotuj się na zmiany

 

Korzystanie z LinkedIn wymaga elastyczności. Twórcy portalu co jakiś czas wprowadzają nowości i usprawnienia. W 2019 były to m.in. tworzenie wydarzeń i płatnych reklam, opcja LinkedIn Live, czy – nieco wcześniej – zwiększenie ilości dostępnych reakcji na posty. Ostatnią zmianą jest dodanie nowej sekcji (Polecane), dzięki której wyróżnisz kluczowe treści i dodasz linki do Twoich aktywności w sieci (między innymi do strony internetowej, kanału na YouTube lub publikowanych na innych portalach artykułów). Jeśli do serwisu logujesz się okazjonalnie – na przykład wyłącznie po to, żeby zaktualizować treści przed zmianą pracy – możesz mieć trudności w odnalezieniu się we wszystkich dostępnych opcjach.

Sekcja polecane
LinkedIn dynamicznie się rozwija. Nowością jest sekcja Polecane, w której możesz wyróżnić kluczowe aktywności.

 

Wskazówka: Regularnie zaglądaj na swój profil i aktualizuj treści. LinkedIn rozwija się dynamicznie i choćby dlatego warto być na bieżąco z możliwościami, które oferuje. 

 

Jak stawiać pierwsze kroki na LinkedIn? W przyszłym semestrze w naszej ofercie szkoleniowej pojawi się nowa propozycja, która przybliży możliwości najpopularniejszego portalu do zarządzania karierą. Wcześniej zapraszam Cię do sprawdzenia cyklu LinkedIn dla początkujących, który przygotowałem z myślą o studentach Uniwersytetu Łódzkiego:

Część 1. Od czego zacząć?
Część 2. Sieci kontaktów
Część 3. Aktywność na LinkedIn
Część 4. Szukanie pracy na LinkedIn

Jeszcze jedno – bez problemu znajdziesz nas na LinkedIn. Obserwuj profil Biura Karier UŁ i bądź na bieżąco z wydarzeniami, które pozwolą Ci naładować karierę do pełna!

 

Autor:

JĘDRZEJ SZYNKOWSKI

Specjalista ds. szkoleń
W Biurze Karier UŁ opiekuję się szkoleniami i Programem Ambasadorskim. Czasem prowadzę doradztwo zawodowe.
Na szynkowski.eu piszę o kreatywności, planowaniu kariery i kilku innych rzeczach.

 

 

 

Tekst powstał w ramach cyklu #CareerFullyCharged.

Seria Poniedziałkowy kick-off to mocne wejście w nowy tydzień. Z tekstów dowiecie się m.in. o aplikacjach i narzędziach, które ułatwiają poruszanie się po rynku pracy i zdobywanie nowych umiejętności.

 

 

 

Pozostaw odpowiedź