Jeśli zdarzyło wam się walczyć z prokrastynacją (odwlekanie zadań), zastanawialiście się dlaczego ciężko jest wam się dogadać z niektórymi  osobami, macie problem z odmawianiem, albo poczucie, że w stresie nie jesteście sobą, to ten artykuł jest właśnie dla Was.

 

Można powiedzieć,  że  nasz rozwój osobisty i zawodowy w dużej mierze zależy od tego, jak potrafimy zarządzać własnym emocjami, gdyż to właśnie emocje często przejmują kontrolę nad naszym zachowaniem.Inteligencja emocjonalna EQ jest jednym z tych czynników, które mają znaczący  wpływ na każdą dziedzinę naszego życia. To właśnie poziom naszego EQ decyduje o tym, jak radzimy sobie  z emocjami swoimi i innych ludzi, czy jesteśmy ich świadomi, jakiej jakości są nasze relacje interpersonalne, jak kierujemy swoim zachowaniem, czy jesteśmy efektywni  oraz czy odczuwamy satysfakcję z życia i z pracy. Być może  warto przyjrzeć się własnym umiejętnościom miękkim (tzw soft skills), które wchodzą w skład EQ, a które pozwalają na rozwój własnego potencjału, pomagają w nawiązywaniu i podtrzymywaniu satysfakcjonujących związków z innymi ludźmi i zwiększają efektywność osobistą w pracy.

 

EQ czy IQ – co ważniejsze?

 

Przywykliśmy uważać, że tym co się najbardziej liczy jest umiejętność racjonalnego myślenia, umiejętność kojarzenia faktów i logicznego wyciągania wniosków. Tymczasem zdaniem Daniela Golemana, autora słynnego bestsellera Inteligencja emocjonalna. Inteligencja racjonalna IQ (czyli miara intelektualnego funkcjonowania człowieka) nie decyduje o sukcesach i powodzeniu w życiu. Okazuje się, że to właśnie wysoki wskaźnik EQ często idzie w parze z sukcesem zawodowym, większą operatywnością, lepszym stanem zdrowia i poczuciem satysfakcji z życia prywatnego i zawodowego. Nie znaczy to, że potrzeba logicznego myślenia, kompetencje techniczne nie są także ważne, jednak, gdy istnieje potrzeba zatrudnienia, czy awansu na wyższe stanowisko, umiejętność nawiązywania odpowiednich relacji międzyludzkich odgrywa kluczową rolę.

Pracodawcy chętniej zatrudniają ludzi, którzy w stresujących momentach potrafią z pełną odpowiedzialnością podejmować czasem trudne, ale efektywne decyzje oraz wykazują się empatią. Dziś więc kompetencje zawodowe to nie tylko „twarda”, fachowa wiedza, a testy osobowościowe i sprawdzające poziom EQ są coraz częściej stosowane w rekrutacji obok testów wiedzy . Jak widać warto rozwijać swoje EQ tak samo jak dbamy o rozwój swojej wiedzy i kompetencji twardych. Na obecnym wymagającym rynku pracy obok wiedzy fachowej i umiejętności cyfrowych wysoko cenione są także inteligencja emocjonalna i osobowość.

 

Czemu pracodawcy poszukują kandydatów z wysokim EQ?

 

Rekruterzy zwracają uwagę na to, że pracodawcy poszukują nie tylko kandydatów do pracy o określonych kompetencjach twardych (np. wykształcenie, znajomość MS Office, języków obcych, tworzenia raportów finansowych) i doświadczeniu zawodowym, ale również o określonych kompetencjach miękkich takich jak umiejętność komunikacji i współpracy w zespole, asertywność, zarządzanie czasem czy rozwiązywanie problemów. Wśród innych wymagań pracodawców pojawiają się często także sumienność, odpowiedzialność, kreatywność, chęć uczenia się, samodzielność. Osoby z wysokim EQ są otwarte na feedback i świadome własnych stanów emocjonalnych, mają stabilną samoocenę i poczucie własnej wartości więc w stosunku do innych ludzi odnoszą się z szacunkiem, życzliwością i zrozumieniem. Z takimi ludźmi dobrze się współpracuje i chętnie przebywa, gdyż są niekonfliktowi, rzeczowi i kreatywni w przeciwieństwie do osób o niskiej inteligencji emocjonalnej, które zachowują się odpychająco i zniechęcająco do swojej osoby. Wysoko rozwinięta inteligencja emocjonalna przydaje się z kolei menedżerom w lepszym zarządzaniu zespołem , w motywowaniu pracowników do osiągnięcia wspólnych celów, w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych oraz w akceptowaniu i elastycznym reagowaniu na zmiany. Zarządzanie ludźmi wymaga dużej samoświadomości i indywidualnego podejścia do każdego pracownika, a to związane jest z umiejętnością komunikacji, zrozumienia intencji i empatią. EQ pozwala nam łatwiej dostosowywać się do zmian na rynku pracy i w razie czego szybko się przekwalifikowywać, a to właśnie zwiększa szanse na znalezienie satysfakcjonującej pracy np. w innej branży. Jak widać umiejętności wchodzące w skład EQ są uniwersalne, gdyż są potrzebne na wielu stanowiskach pracy i praktycznie w każdej dziedzinie życia od sportu, przez pracę aż do relacji z bliskimi.

Warto pamiętać, że kompetencje składające się na tzw. inteligencję emocjonalną, podlegają rozwojowi przez całe życie i pozostają w silnej zależności od np.: treningu społecznego i podejmowanych inicjatyw. Możemy je rozwijać np.: podczas aktywności w kołach naukowych, wolontariatach w organizacjach studenckich lub pozarządowych, bądź biorąc udział w treningach interpersonalnych lub w warsztatach np. z komunikacji, uważności czy radzenia sobie ze stresem. Zachęcam was do rozwijania swojej inteligencji emocjonalnej poprzez skorzystanie np. z szerokiej oferty szkoleń Biura Karier UŁ i udziału w wydarzeniach takich jak Akademia Kompetencji czy studenckie czwartki, a tych z was którzy wolą potrenować indywidualnie zapraszam do konsultacji z doradcami zawodowym, podczas których będziecie mogli szczegółowo przeanalizować swoje miękkie umiejętności i kompetencje najbardziej poszukiwane na rynku pracy.

Do zobaczenia!

 

 

Autorka:

MAŁGORZATA SINIOR

Doradca zawodowy
Doradca kariery z bogatym doświadczeniem w pracy z różnorodnymi grupami klientów, na wszystkich możliwych etapach kariery zawodowej. Udzielam wsparcia w poszukiwaniu pracy, diagnozuję predyspozycje zawodowe w odniesieniu do realiów współczesnego rynku pracy.  W wolnym czasie walczę ze stresem praktykując jogę oraz mindfulness. 

 

 

 

Tekst powstał w ramach cyklu #CareerFullyCharged.

Serię Rozwojowy wtorek traktujemy jako zaproszenie do autorefleksji i pracy na zasobach. Oprócz kwestii związanych z efektywnością osobistą, we wtorki odnosimy się do mniej oczywistych kompetencji i zapraszamy Was do eksperymentowania.

Pozostaw odpowiedź