Stres jest reakcją organizmu na zdarzenia lub sytuacje, które postrzegane są jako trudne, wymagające i przerastające nasze możliwości. Towarzyszy człowiekowi niemal od zawsze, gdyż zawsze człowiek był narażony na różnego rodzaju niebezpieczeństwa czy trudności. Stresu całkowicie uniknąć się nie da, ale warto uświadomić sobie, że nie zawsze warto go eliminować.

 

Stres, zwłaszcza ten zadaniowy, bywa niezwykle pomocny, gdyż pojawia się w odpowiedzi na wyzwanie. Takim wyzwaniem może być w dzisiejszych czasach poszukiwanie pracy i autoprezentacja własnych mocnych stron podczas rozmowy o pracę z potencjalnym pracodawcą czy rekruterem. 

 

Stres może być pozytywny

 


Dla większości osób rozmowa z potencjalnym pracodawcą jest źródłem stresu, tremy lub zdenerwowania. Stres, który pojawia się przed i w trakcie rozmowy, związany jest reakcją na nową sytuację, w której będziemy oceniani. Od oceny tej będzie zależało, czy zostaniemy zatrudnieni, czy też nie. Niewielki stres, tzw. stres pozytywny lub inaczej eustres, jest bardzo potrzebny, gdyż pobudza i mobilizuje nas do działania. Udział w rekrutacji traktujemy wówczas jak wyzwanie, któremu chcemy sprostać, wywierając dobre wrażenie na pracodawcy. 

 

Jak oswoić lwa? Biuro Karier UŁ spieszy z pomocą

 

Jeśli jednak, rozmowa z pracodawcą nas paraliżuje i wywołuje silne napięcie i lęk, wówczas mamy do czynienia ze stresem negatywnym (tzw. distres), a rozmowa rekrutacyjna postrzegana jest jako trudne doświadczenie. Wśród innych objawów stresu mogą wystąpić: drżenie rąk, przyspieszone bicie serca, nadmierna potliwość, niewyraźny głos, nieskładne wypowiedzi, ucieczka myśli i pustka w głowie. Przyczyną tak silnego stresu może być brak doświadczenia w odbywaniu rozmów kwalifikacyjnych, brak wystarczającego przygotowania się do rozmowy lub długotrwałe pozostawanie bez pracy.  Aby lepiej poradzić sobie ze stresem rekrutacyjnym i tremą warto wcześniej dobrze się przygotować do rozmowy, aby zaoszczędzić sobie rozczarowań związanych z nieznajomością aktualnych wymagań, oczekiwań i realiów na rynku pracy. 

Dobrym pomysłem może być symulacja rozmowy kwalifikacyjnej ze specjalistą – patrz oferta Biura Karier UŁ (TUTAJ). 

Taki trening autoprezentacji pozwala zmierzyć się z odpowiedzią na trudne pytania, jakie często padają na rozmowach rekrutacyjnych oraz przeanalizować własne wypowiedzi i komunikaty niewerbalne.  

 

Wykorzystaj swoje zasoby

 

 

W walce ze stresem pomocne może być skoncentrowanie się na pozytywnym myśleniu, opartym o nasze mocne strony. Dzięki racjonalnej ocenie naszych indywidualnych umiejętności będzie nam łatwiej przemyśleć i sformułować odpowiedzi na pytania dotyczące przebiegu naszej kariery zawodowej. Ponadto, dzięki praktyce uważności, uświadomienie sobie reakcji własnego ciała i psychiki jest pierwszym krokiem do uporania się z nadmiernym stresem występującym m.in. w sytuacji poszukiwania pracy. 

Pozytywne myślenie, akceptacja siebie, własnych mocnych i słabych stron, kontrola emocji oraz praktykowanie uważności i rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresorami zwiększa pewność siebie i wzmacnia odporność na stres. 

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak błędne lub nieracjonalne przekonania, które nosimy w sobie, stają się źródłem stresu i uniemożliwiają konstruktywne działanie. Pomijając samą sytuację czy wydarzenie, które powoduje stres, to właśnie te destrukcyjne przekonania utrudniają realizację celu, jakim może być np. znalezienie pracy. Nierealne oczekiwania, myślenie w kategoriach wszystko-albo-nic, wyolbrzymianie, obarczanie innych winą za swoje problemy to przykłady tylko niektórych z nich. 

Jeśli człowiek jest silnie przywiązany do któregokolwiek z przekonań wymienionych powyżej, może być szczególnie podatny na stres, gdy sytuacja, w jakiej się znajduje odbiega od jego oczekiwań. Im więcej fałszywych przekonań, tym bardziej jesteśmy podatni na działanie stresu i trudniej nam funkcjonować. 

 

Jak więc sobie radzić ze stresem?

 

Kiedy stres staje się sposobem na życie, konsekwencje dla zdrowia jak i życia zawodowego czy rodzinnego mogą być naprawdę poważne.  Abyśmy nie stali się jego ofiarami, aby stres nie odbijał się negatywnie na naszym zdrowiu oraz nie przeszkadzał nam w realizacji ważnych dla nas celów, takich jak np. znalezienie czy utrzymanie pracy, musimy nauczyć się z nim żyć. Na szczęście każdy ma szansę poznać i rozwijać umiejętności radzenia sobie ze stresem i likwidowanie jego negatywnych następstw. 

Wśród wielu technik, które skutecznie redukują lub znacząco zmniejszają stres, (w tym także stres przed rozmową z pracodawcą), znajdują się: 

 

  • Relaksacja (masaż, muzyka, kontakt z naturą, oddychanie relaksacyjne, wizualizacja). 
  • Aktywność fizyczna (ćwiczenia fizyczne pomagają wypalić adrenalinę). 
  • Zdrowe i regularne odżywianie się (powolne jedzenie, zbilansowana dieta bogata w błonnik i uboga w nasycone tłuszcze, picie dużej ilości wody) 
  • Sen (regularne przesypianie ok.  7 godz.). 
  • Ćwiczenie technik rozwijania koncentracji (oczyszczanie umysłu z rozpraszających lub niepożądanych myśli, pomagają w tym medytacja i praktykowanie uważności, joga, tai chi, balet, pływanie). 
  • Rozwijanie poczucia własnej wartości (pozytywne myślenie o własnych osiągnięciach). 
  • Grupy wsparcia (budowanie relacji z ludźmi godnymi zaufania, sieć wspierających kontaktów). 
  • Zarządzanie czasem (wyznaczanie priorytetów i rozsądne planowanie czasu na różne aktywności). 
  • Stymulacja umysłowa (uczenie się nowych rzeczy, czytanie, rozwijanie kreatywności, refleksja nad otaczającym nas światem). 
  • Rekreacja (znalezienie czasu na rozrywkę, rekreację, hobby). 
  • Duchowość (szukanie wartości w codziennym życiu). 
  • Technika sprawdzania rzeczywistości (próba spojrzenia na siebie z zewnątrz i zadawanie sobie pytań typu: Czy nie reaguję przesadnie? Jak inni mogą postrzegać moją sytuację? Jak widziałbym tę sytuację, gdyby zdarzyła się komuś innemu?). 
  • Zachowanie poczucia humoru. 
  • Wyznaczanie sobie mądrych celów i realistyczne plany osiągnięcia ich. 

 

Doświadczanie stresu jest częścią codziennego życia każdego z nas i nie da się go całkowicie wyeliminować. Wiadomo, że nadmierny i długotrwały stres ma bardzo niekorzystny wpływ na nasz organizm i że lepiej jest zapobiegać niż leczyć.

Umiejętność zatrzymania się i wyciszenia umysłu oraz relaksu w dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie staje się jedną z kluczowych umiejętności. 

To co możemy zrobić, to już dziś nauczyć się walczyć z nim za pomocą różnych technik, które ćwiczymy na cyklicznych warsztatach w ramach Studenckich Czwartków w Biurze Karier UŁJeśli macie jakieś pytania lub chcecie podzielić się swoimi przemyśleniami na ten temat, zapraszam do kontaktu pod adresem malgorzata.sinior@uni.lodz.pl 

 

Autorka:

MAŁGORZATA SINIOR

Doradca zawodowy
Doradca kariery z bogatym doświadczeniem w pracy z różnorodnymi grupami klientów, na wszystkich możliwych etapach kariery zawodowej. Udzielam wsparcia w poszukiwaniu pracy, diagnozuję predyspozycje zawodowe w odniesieniu do realiów współczesnego rynku pracy.  W wolnym czasie walczę ze stresem praktykując jogę oraz mindfulness. 

 

 

 

Tekst powstał w ramach cyklu #CareerFullyCharged.

Serię Rozwojowy wtorek traktujemy jako zaproszenie do autorefleksji i pracy na zasobach. Oprócz kwestii związanych z efektywnością osobistą, we wtorki odnosimy się do mniej oczywistych kompetencji i zapraszamy Was do eksperymentowania.

Pozostaw odpowiedź