Słowem wstępu

 

W obliczu zaistniałej sytuacji rzesze Narodu Pod Wezwaniem Orła Białego drżą na myśl o swym losie w perspektywie tygodnia, miesiąca czy wakacji. Czy wystarczy papieru toaletowego? Czy po tym wszystkim będziemy jeść makaron ze spirytusem? Co z moją pracą? A może rzucić to wszystko i pojechać… do drugiego pokoju na krześle obrotowym?

 

A ja się spytam – po co to wszystko?

 

Po co zamartwiać się rzeczami, na które w większości nie mamy wpływu (nie mówię o pracy – tu można szukać mobilnych alternatyw)? Jako naród jesteśmy pesymistami i lubimy uciąć sobie pogawędkę o tym, jaki ten świat jest zły i niedobry, jak ciężko się żyje i jakie kiedyś to były czasy. Bo przecież teraz nie ma czasów. Żyjemy w wyzutej z wymiaru czasu, przestrzeni i świadomości namiastce rzeczywistości. Jak długo? I czy nie przyjemniej byłoby umieć panować nad swoim nastrojem czyniąc siebie szczęśliwszym? Powiesz: No tak, wszystko brzmi fajnie, ładnie i obiecująco, ale jak? Full of mind!

 

Co to znaczy?

 

Zamiast zaglądać w kolejne statystyki, warto  czasem zajrzeć w głąb siebie. Czy potrafisz opowiedzieć w 10 zdaniach, co dziś robiłeś/robiłaś? Podpowiem: co jadłaś/jadłeś na śniadanie, ile chmur spowijało niebo, co Cię szczególnie zaciekawiło, co sprawiło Ci przyjemność lub przykrość, jak ubrana była bliska Ci osoba i jak się czuła? Nie potrafisz odpowiedzieć na te pytania, bo nie możesz sobie tego przypomnieć? Wybieganie o 7:58 z domu do pracy z ostatnim kęsem kanapki w ustach i kubkiem kawy w ręku brzmi znajomo? A może podczas pracy planujesz, co zrobisz na obiad, jaki film obejrzysz wieczorem i co powiesz tej wkurzającej sąsiadce, która wczoraj zwróciła Ci uwagę?  Hmm… Prawdopodobnie nie żyjesz „tu i teraz”.

źródło obrazka: https://sites.uci.edu/mindfulhs/what-is-mindfulness/

 

I co teraz?

 

Pomóc może Ci sztuka uważności, czyli Mindfulness. Polega ona na świadomym skupianiu uwagi na wydarzeniach teraźniejszych, bez osądzania ich. Jest to akceptowanie tego, co się dzieje w nas i wokół nas bez walki z tym, ale z nastawieniem pozytywnym lub neutralnym. Spróbuj pomyśleć o tym, co dzieje się wokół Ciebie teraz, co czujesz, o czym myślisz (tak, pomyśl, o czym myślisz – nie zawsze jest to takie oczywiste – i dlaczego), jaki zapach czujesz, czy zdajesz sobie sprawę z tego wiosennego wietrzyku lekko muskającego Twój policzek, czy widzisz tę chmurę w kształcie krokodyla i słyszysz zbulwersowaną wronę parę metrów od Ciebie? Spróbuj skupić się na tym, jakie części Twojego ciała pracują, gdy oddychasz, podnosisz rękę, skaczesz. Poczuj to, zbadaj, jak i które mięśnie teraz pracują. Spacerując ulicą zastanów się, jak się czujesz w tym momencie – czy coś Cię przytłacza? A może czujesz się lekko jak ptak?

 

Korzyści z praktykowania

 

Oprócz tego, że prawdopodobnie będziesz pamiętać, co jadłeś/jadłaś na śniadanie i jak ubrana była Twoja mama w południe, jeśli wytrwasz w praktykowaniu uważności, możesz liczyć na:

  • Zmniejszenie poziomu stresu
  • Zwiększenie poziomu szczęścia
  • Lepszy sen
  • Zwiększona odporność
  • Osiągnięcie wewnętrznego spokoju i harmonii
  • Lepsze zrozumienie siebie i innych
  • Prawdziwe przeżywanie życia (bez poczucia, że czas ucieka pomiędzy palcami)
  • Większa samoświadomość
źródło obrazka: https://youmatter.world/en/definition/what-is-mindfulness-definition/

 

Jeśli zainteresowały Cię moje słowa i chciałbyś/chciałabyś dowiedzieć się, jak się za to zabrać, zdradzę Ci mały sekret… Niedługo na stronie Biura Karier pojawi się bardziej rozbudowany wpis o tej tematyce 😉 tylko nie mów Jędrzejowi, że się wygadałam…

 

Autorka:

ANITA ŁĘGOWIK

Ambasadorka Biura Karier UŁ 2019/2020

Pełen sprzeczności introwertyk nielubiący mówić o sobie. Oprócz tego cyniczny romantyk lubujący się w neologizmach, ironii, rzeczach dziwnych, abstrakcyjnych i niecodziennych. Często doszukuje się trzeciego dna tam, gdzie nie ma nawet drugiego.

 

 

Tekst powstał w ramach cyklu #CareerFullyCharged.

Seria Czwartkowy focus należy do Ambasadorów Biura Karier UŁ. Członkowie zespołu, który od jesieni pracuje nad przygotowaniem eventu dla studentów, dzielą się z Wami pomysłami na efektywne wykorzystanie czasu.

 

 

Pozostaw odpowiedź