Wizerunek w sieci jest ważny – zwłaszcza wtedy, kiedy szukacie pracy. W zależności od źródła badań, od 40 do 97% osób odpowiedzialnych za rekrutacje przyznaje się, że sprawdza informacje o kandydatach i kandydatkach. Serwis Rekrutacyjny Biura Karier UŁ pozwala na wyeksponowanie kluczowych z punktu widzenia pracodawców danych.

W poprzednim odcinku podpowiadaliśmy, jak stawiać pierwsze kroki w Serwisie. I choć założenie konta jest dziecinnie proste, warto poświęcić nieco więcej czasu na uzupełnienie profilu. Na co warto zwrócić uwagę?

 

Krok 1. CV

 

Platforma umożliwia Wam wgranie CV, dzięki czemu aplikowanie na interesujące Was oferty będzie szybsze. Wystarczy jedno kliknięcie przy interesującej Was ofercie, a rekruterzy zyskają dostęp do Waszego dokumentu.

Chcecie doszlifować życiorys zawodowy? Zajrzyjcie na nasz kanał na Youtube do mini-serii Skuteczne CV lub umówcie się na doradztwo zawodowe z naszymi ekspertkami. W jaki sposób? O tym w jednym z kolejnych odcinków.

Żeby dodać CV, musicie wejść w ustawienia profilu. Dokument powinien być przygotowany w formacie .pdf:

Dodanie do Serwisu pliku z CV to dobry pomysł na początek.

 

Krok 2. Informacje o doświadczeniu

 

Oprócz wgrania CV do portalu, zadbajcie o to, żeby Wasz profil zawierał aktualne informacje. Uzupełnienie pól ułatwia pracodawcom wyszukiwanie najlepszych kandydatów i kandydatek. Proponujemy zacząć od kluczowych danych. Serwis Rekrutacyjny Biura Karier UŁ zachęca Was do wpisania informacji o doświadczeniach, które obejmuje 5 grup:

  • doświadczenie zawodowe  – tu wpiszcie informacje o pracy, praktykach i stażach, które podejmowaliście. Nie zapomnijcie o wskazaniu kluczowych kompetencji – sama nazwa stanowiska czy firmy nie wystarczy!
  • wykształcenie – miejsce na wskazanie kierunku studiów, na który się zdecydowaliście. Podawanie informacji o szkole średniej nie jest potrzebne, chyba, że wyposażyła Was w konkretne, branżowe umiejętności i uprawnienia.
  • doświadczenie w stowarzyszeniach – opcjonalnie. Zaangażowanie w działania 3. sektora może być dodatkowym atutem.
  • aktywność sportowa – opcjonalnie. Jesteście członkami AZS-u? Działacie na rzecz klubów sportowych lub osiągacie imponujące wyniki w zawodach? Pochwalcie się tym!
  • inne – koła naukowe, wolontariat, udział w konkursach, szkolenia… Warto dodać wzmiankę o rzeczach, które wykraczają poza klasyczny tryb studiowania. Więcej inspiracji znajdziecie w naszej Serii z Jakiem.
Doświadczenie to sekcja, która z pewnością zainteresuje pracodawców. Zadbajcie o to, żeby pochwalić się podejmowanymi w trakcie studiów aktywnościami.

Wskazówka: układ treści w klasycznym CV jest nieco inny, niż w Serwisie. Tworząc dokumenty aplikacyjne sugerujemy umieszczanie informacji o wykształceniu, szkoleniach i dodatkowych aktywnościach w oddzielnych sekcjach.

 

Krok 3. Poziom znajomości języka

 

Najpopularniejszym sposobem prezentacji zdolności językowych jest wykorzystanie Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, gdzie poziom A1 odpowiada najmniejszej biegłości, a poziom C2 – najwyższej. Zadbajcie o ten element w swoich profilach:

Wskażcie języki obce, którymi się posługujecie i określcie poziom ich znajomości.

Wskazówka: nie wpisujcie języka polskiego (chyba, że na co dzień porozumiewacie się w innym języku, a polski jest dla Was językiem obcym).

 

Krok 4. Krótka autoprezentacja

 

Wiele osób pomija tę część, a szkoda. Stworzenie prezentacji, w której przedstawicie podsumowanie swoich aktywności (lub – w wariancie dla osób z mniejszym doświadczeniem – swoje cele zawodowe i możliwości, których szukacie), pokaże rekruterom, że macie pomysł na siebie i swoją przyszłość na rynku pracy.

Dobra autoprezentacja pokaże, że macie świadomość swoich zasobów oraz obszarów do rozwoju. Warto uwzględnić w niej także cel zawodowy i możliwości, jakich szukacie. Pomocna może być technika elevator pitch.

Wskazówka: Wystarczy kilka zdań – chodzi o zwięzłe przedstawienie kluczowych treści, nie streszczenie życiorysu i chwalenie się wszystkimi osiągnięciami!

 

Krok 5. Powiadomienia o ofertach

 

Wybór opcji Jestem otwarty(a) na propozycje zwiększa Waszą widoczność wśród rekruterów. Dodatkowo, możecie edytować kryteria interesujących Was ofert: typ umowy, lokalizację, branżę czy ustawić mailowe powiadomienia o nowych ogłoszeniach.

Otwierając się na oferty wysyłacie czytelny sygnał do pracodawców.

 

Krok 6. Zdjęcie

 

Z fotografią czy bez? Są różne podejścia. W poszukiwaniach pracy liczą się przede wszystkim kompetencje – to, jak wygląda kandydat(ka) nie powinno mieć znaczenia. Dlatego też pracodawca nie może wymagać od Was załączenia zdjęcia. Z drugiej strony, dobrze wiedzieć, z kim mamy do czynienia, a profesjonalna fotografia pomaga w byciu zapamiętanym. Decyzja należy do Was.

Decyzja o tym, czy dodać zdjęcie do profilu zależy wyłącznie od Was. Jeśli się na to zdecydujecie, sięgnijcie po profesjonalną fotografię.

 

Krok 7. Media społecznościowe

 

Serwis Rekrutacyjny Biura Karier UŁ umożliwia dodanie do profilu odnośników do mediów społecznościowych. Wśród propozycji znajdziecie między innymi popularny wśród przedstawicieli branży kreatywnej portale DribbbleBehance oraz wykorzystywany przez programistów GitHubMy polecamy przede wszystkim LinkedIn – największy serwis społecznościowy do zarządzania karierą. Dlaczego warto zainwestować w LinkedIn? Sprawdźcie TUTAJ.

 

Za tydzień

 

W kolejnej części przewodnika przyjrzymy się bliżej ofertom pracy, praktyk i staży.

Pozostaw odpowiedź