Sporo ostatnio mówi się i pisze na temat pracy zdalnej i efektywnej organizacji czasu. W tym artykule chcielibyśmy się jednak podzielić z Wami wskazówkami na temat realizacji długofalowych celów, czyli takich, które chcemy zrealizować w bardziej odległej przyszłości, np. na przestrzeni kilku miesięcy czy nawet lat. Mogą dotyczyć napisania pracy licencjackiej/magisterskiej czy zdania egzaminu z języka obcego. Jak zatem zaplanować takie zadania?
Po pierwsze: cel
Przede wszystkim warto konkretnie określić, co i kiedy chcielibyśmy zrealizować. Może nam w tym pomóc zasada SMART, opisana w latach 80-tych XX wieku przez George’a T. Dorana. Określa ona pięć cech dobrze postawionego celu. Zgodnie z nią cel powinien być:
• Konkretny (Specific) – cel powinien jasno i precyzyjnie określać, co chcemy osiągnąć
• Mierzalny (Measurable) – zawsze powinniśmy móc jednoznacznie sprawdzić, czy cel już osiągnęliśmy, czy jeszcze nie, za pomocą konkretnego wskaźnika
• Osiągalny (Achievable) – cel powinien być realnie możliwy do osiągnięcia
• Ważny (Relevant) – cel powinien być dla nas istotny, aby jego osiągnięcie było dla nas motywujące
• Określony w czasie (Time defined) – cel powinien mieć konkretny termin realizacji
Dobrze postawione cele to na przykład:
W sesji zimowej 2020 r. zdam egzamin CAE z języka angielskiego na ocenę minimum B.
Do końca listopada 2020 r. napiszę pracę licencjacką.
Po drugie: zaplanuj realizację celu
Zacznij od podziału Twojego celu na mniejsze, konkretne zadania. W przypadku pracy licencjackiej mogą to być kolejne napisane i zaakceptowane przez promotora rozdziały i podrozdziały. Następnie dla każdego z nich określ przedział czasowy, kiedy rozpoczniesz i zakończysz ich realizację. Dodaj także, po czym poznasz, że dane zadanie jest ukończone, jaki będzie jego konkretny rezultat.
Po trzecie: przeanalizuj swoje zasoby
W tym miejscu warto zastanowić się, co będzie niezbędne do realizacji każdego z zadań (i ogólnie: całego celu), a także co już posiadasz, a czego jeszcze potrzebujesz i jak możesz to zdobyć. Mogą to być zarówno niezbędne informacje (np. jak ma wyglądać praca licencjacka), umiejętności (np. jak prawidłowo wstawiać przypisy do pracy), narzędzia i pomoce (np. oprogramowanie, książki, dostęp zdalny do BUŁy).
Po czwarte: korzystaj ze wsparcia innych
Zasobem, o którym mówiliśmy w poprzednim punkcie może być również wsparcie innych osób. W przypadku pisania pracy licencjackiej niezbędna może być oczywiście pomoc promotora. Warto również wspierać się wzajemnie w gronie osób, które mają taki sam cel co Ty, czyli również kończą licencjat. Wymienianie się informacjami i wzajemne dopingowanie do dalszego pisania również może być motywujące.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w określeniu celu i motywacji do jego realizacji, zapraszamy na bezpłatne indywidualne sesje coachingowe realizowane w Biurze Karier UŁ. Szczegóły znajdziesz TUTAJ.
Autorka:
AGATA MATUSZEWSKA-KUBICZ
Tekst powstał w ramach cyklu #CareerFullyCharged.
Serię Rozwojowy wtorek traktujemy jako zaproszenie do autorefleksji i pracy na zasobach. Oprócz kwestii związanych z efektywnością osobistą, we wtorki odnosimy się do mniej oczywistych kompetencji i zapraszamy Was do eksperymentowania.