Akademia Kompetencji 2024 - wyniki badania potrzeb szkoleniowych

31 stycznia zamknęliśmy badanie potrzeb szkoleniowych, będące pierwszym etapem przygotowań do tegorocznej Akademii Kompetencji. Jakie obszary szkoleń cieszyły się Waszym zainteresowaniem? Zapraszamy na podsumowanie.

Styczniowe badanie potrzeb szkoleniowych to już stały element naszego biurowego kalendarza. Staramy się, żeby warsztaty, które realizujemy przy Lumumby 14 wpisywały się w obszar Waszych zainteresowań. Dlatego cyklicznie zapraszamy Was do rozmowy o preferencjach i pomysłach na usprawnienia. Tym razem z tej możliwości skorzystało 257 osób. Dziękujemy! 

Akademia Kompetencji to największy program skzoleniowy na Uniwersytecie Łódzkim. Od 2006 roku zrealizowaliśmy 830 szkoleń, w których wzięło udział blisko 13 500 osób.

✅ Część 1. Analiza danych najbardziej pożądanym tematem 

Rok temu największym zainteresowaniem cieszyło się zarządzanie projektami, które uplasowało się wysoko również w najnowszej edycji badania. Na szczycie rankingu znalazła się analiza danych i ich prezentacja, nieznacznie wyprzedzając Excela, obsługę programów graficznych i radzenie sobie ze stresem. Top 5 tematów uzupełnia debiutująca w zestawieniu autoprezentacja. 

Poniżej przedstawiamy 10 obszarów, które były przez Was wskazywane najczęściej: 

🥇 Analiza danych i ich prezentacja (39,3% wskazań) 

🥈 Microsoft Excel (38,9%) 

🥉 Obsługa programów graficznych (38,1%) 

4️⃣ Radzenie sobie ze stresem (mindfulness, relaksacja) (37,7%) 

5️⃣ Autoprezentacja i wystąpienia publiczne (37,3%) 

6️⃣ Zarządzanie projektami (SCRUM, Agile, Lean itp.) (34,2%) 

7️⃣ LinkedIn i jego możliwości, Tworzenie profesjonalnego CV, Przedsiębiorczość i własna firma oraz Zarządzanie czasem (wszystkie po 31,5%) 

8️⃣ Marketing i Public Relations oraz Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej (oba po 31,1%) 

9️⃣Google Analytics (28%) 

1️⃣0️⃣ Inteligencja emocjonalna (27,6%) 

✅ Blisko czołówki 

Ankieta obejmowała ponad 20 tematów, na które można było oddać swój głos. Każdy z nich zdobył powyżej 30 wskazań, co pokazuje, że prawdopodobnie bylibyśmy w stanie zebrać grupę szkoleniową na wszystkie warsztaty. 

Tuż za pierwszą dziesiątką znalazły się:  

💡 Design Thinking (26,8%)  

🤝 Komunikacja i współpraca w zespole (26%) 

💻 Kompetencje cyfrowe (23,7%) 

💰 Obsługa programów finansowych (21,8%) 

🛠 Narzędzia do tworzenia prezentacji (21%) 

📇 Kadry i płace (19%) 

🤖 Automatyzacja procesów biznesowych i trendy w RPA (Robotic Process Automation)(16,3%) 

🔐 Cyberbezpieczeństwo i korzystanie z e-usług (15,9%) 

🗯 Udzielanie informacji zwrotnej (13,2%)

Akademia Kompetencji pozwala na rozwój kluczowych kompetencji pod okiem praktyków - do współpracy zapraszamy firmy i organizacje, które dzielą się z Wami wiedzą i doświadczeniem.

✅ Tematy zgłoszone przez studentki i studentów UŁ 

Jak zwykle zostawiliśmy też przestrzeń na Wasze propozycje. Kilkadziesiąt osób, które brało udział w badaniu, podzieliło się z nami pomysłami na tematy szkoleń, w tym: szkolenie z zakresu składania projektów badawczych; statystyka; assesment center; zrównoważony rozwój w biznesie; rutyna studenta; korzystanie ze sprzętu do HPLC i GC; VBA, SQL i automatyzacja procesów; sztuczna inteligencja (w tym wykorzystanie AI do generowania treści marketingowych); ochrona środowiska i behawioryzm zwierząt; pozyskiwanie finansowania projektów/granty - pisanie wniosków; negocjacje; fotografia i video w marketingu; zajęcia z tańca współczesnego; podstawy programowania – np. w pythonie; jak przezwyciężyć prokrastynację; sztuka budowania nawyków; wykształcenie w sobie dyscypliny; ABAP (język programowania); jak szukać pracy (gdy pracodawcy wymagają kilkuletniego doświadczenia); montaż audio/video; zarządzanie odpadami; QGIS (oprogramowanie geoinformacyjne); AutoCAD; inwestowanie i nieruchomości; HR; obsługa programów wykorzystywanych w druku 3D; pedagogika; retoryka; UX designer; dykcja; spotkania z Agencją Wywiadu; zaproszenie KOBIZE (Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami). 

Jak widać, to bardzo szeroki katalog wątków i możliwości: od uniwersalnych umiejętności po bardzo specjalistyczne, dedykowane określonym kierunkom studiów zajęcia. 

⚙️ Część 2. Organizacja zajęć 

Wiedza o interesujących was tematach spotkań to jedno. Pozostaje pytanie o to, jak zorganizować zajęcia, żeby udział w nich sprzyjał efektywnej nauce. Ten wątek również poruszyliśmy w badaniu potrzeb szkoleniowych. 

⚙️ Online czy stacjonarnie? 

Podobnie, jak rok temu, zdania co do formy zajęć były podzielone. 41,6% osób biorących udział w badaniu preferuje zajęcia online, 23,4% - stacjonarne. Dla pozostałych 35% forma zajęć nie ma znaczenia. 

W komentarzach pojawiały się wypowiedzi, wskazujące plusy i minusy obu rodzajów spotkań, na przykład: 

💬 Jeśli spotkania nie wymagałyby dużej interakcji z innymi osobami, to lepszą opcją jest spotkanie online. 

💬 Spotkania online są wygodniejsze i pewnie mogą zainteresować osoby bardziej zajęte, ale stacjonarne mogą mieć lepsze efekty jako warsztaty? 

💬 Jest to dla mnie bez znaczenia i wolałabym może bardziej formę stacjonarną, jednak jest to zawsze też czas na dojazd a forma zdalna jest łatwiejsza w organizacji wygospodarowania czasu na szkolenie. 

💬 Myśleliście o organizacji szkoleń w obu formach? Spotkania stacjonarne wymagają dużej dyspozycyjności, spotkania online łatwiej dopasować do grafiku, ale wymagają nieco mniejszego stopnia uważności. 

💬 Wykłady - online, zajęcia praktyczne –stacjonarnie. 

Macie wpływ na program i format Akademii Kompetencji - wyniki badania potrzeb szkoleniowych wykorzystujemy przy tworzeniu oferty współpracy dla Partnerów wydarzenia.

⚙️ Poszukiwane warsztaty 

Kolejne pytanie dotyczyło preferowanego charakteru zajęć. Tu zdecydowanie przeważała warsztatowa forma, którą wybrała ponad połowa osób (53,7%). W dalszej kolejności interesowały Was webinary (19,8%) i case studies (12,5%). Jako najmniej interesujące uznałyście i uznaliście wykłady (10,9%). Pozostałe 3,1% odpowiedzi to wskazania na inne sposoby prowadzenia spotkań (np. zajęcia terenowe). 

Tu również pojawiały się dodatkowe komentarze: 

💬 Forma zajęć powinna umożliwiać aktywne uczestniczenie a nie tylko bierne słuchanie 

💬 Połączenie teorii z praktyką 

⚙️ Czas trwania zajęć 

Krótkie i średnie formy – tak najkrócej można określić Wasze preferencje odnośnie długości zajęć. Dla 54% uczestniczek i uczestników badania najlepszym rozwiązaniem są spotkania trwające między 2 a 4 godziny. 39% szuka jeszcze krótszych (1-2 godziny) opcji. Pozostałe 7% to wskazania na całodniowe (4 i więcej godzin) zajęcia. 

Kilka spośród komentarzy, dotyczących czasu trwania zajęć: 

💬 Wolę dłuższe spotkania, a rzadziej. W 1-2 godziny przy warsztatowej formie często nie można za wiele zrobić. Chciałabym nabyć realne umiejętności, a nie "liznąć temat". 

💬 Jeśli jest to bardziej teoretyczne, to lepiej ciekawie poprowadzić godzinę lub dwie. A jeśli jest sporo praktyki, to 2-4-6 godzin mogą okazać się świetnie spędzonym czasem i nie wiążą się wtedy ze spadkiem koncentracji 

💬 To zależy od materiału, ale idealnie jakby zmieścić do 5 godzin. 

⚙️ Godziny zajęć 

Kwestie organizacyjne w ankiecie zamknęliśmy pytaniem, dotyczącym preferowanych godzin zajęć. Poprosiliśmy Was o wybór między porannym a okołopołudniowym startem spotkań. Dla 36% osób, które wypełniły ankietę obie opcje były równie dobre. 33% wskazało na start około południa, pozostałe 31% chciałoby, żeby Akademia Kompetencji rozpoczynała się rano (9.00-10.00). 

Część z Was oczekuje realizacji zajęć w godzinach popołudniowo-wieczornych lub w weekendy. Tej prośby nie będziemy w stanie spełnić, na co zwracaliśmy uwagę już w badaniu. Widzimy potrzebę, żeby jeszcze raz wyjaśnić powody tej decyzji. 

Po pierwsze – Akademia Kompetencji to projekt niekomercyjny. Firmy i osoby, które przygotowują dla Was szkolenia nie pobierają za to dodatkowego wynagrodzenia. Najczęściej realizują warsztaty w ramach swojej pracy. Organizacja popołudniowych lub weekendowych zajęć wymagałaby od nas pobierania opłat za udział w szkoleniach – a tego nie zamierzamy robić, za cel stawiając sobie to, aby wszystkie nasze usługi były bezpłatne dla studentek i studentów Uniwersytetu Łódzkiego. 

Po drugie – w ofercie Biura Karier UŁ znajdują się już popołudniowe szkolenia. Z myślą o osobach, które chcą połączyć studia z dodatkową aktywnością, stworzyliśmy Studenckie Czwartki i Wolne Wtorki, do korzystania z których serdecznie zapraszamy. 

Jesteśmy pewni, że oferta tegorocznej Akademii Kompetencji będzie na tyle różnorodna i ciekawa, że uda się Wam pogodzić ją z planem zajęć na uczelni. Większość wykładowców dopuszcza limit nieobecności w semestrze, w przeszłości zdarzało się też, że na warsztatach wspólnie z pracownikami dydaktycznymi UŁ pojawiały się prowadzone przez nich grupy zajęciowe. 

Tegoroczna edycja Akademii Kompetencji odbędzie się między 15 a 26 kwietnia.

⚙️ Dodatkowe sugestie i uwagi 

Dziękujemy za komentarze, w których zwracacie uwagę na obszary, które możemy usprawnić lub... po prostu trzymacie kciuki za Akademię Kompetencji 2024: 

💬 Nie mogę się doczekać😊 

💬 Proszę o wzięcie pod uwagę potrzeb i kompetencji osób zajmujących się naukami humanistycznymi z naciskiem na sztukę. Widzę deficyt zainteresowania potrzeb takich osób (jestem jedną z nich). 

💬 Dziękuję za wysłuchiwanie opinii użytkowników! 

💬 Powodzenia! 

💬 Niech będą inne rzeczy niż ostatnio, a nie powtarzające się. W zeszłym roku oferta wydawała mi się zbyt mało urozmaicona w stosunku do roku 2022 😊 

💬 W ubiegłym roku rejestracja była bardzo nieintuicyjna i problematyczna. Myślę że warto to poprawić. 

💬 Certyfikaty byłyby dobrym zwieńczeniem szkoleń. 

💬 Świetna inicjatywa, trzymam za nią kciuki! 

💬 Dobrze byłoby uwzględnić również absolwentów UŁ podczas AK 2024. 

Zapisy na szkolenia będą dostępne w Portalu Rozwoju Kariery (bk.uni.lodz.pl) - warto założyć tam darmowe konto już dziś.

☑️ Co dalej? 

Wasze odpowiedzi pomogą nam w przygotowaniu oferty współpracy dla Partnerów Akademii Kompetencji 2024. W drugiej połowie lutego planujemy uruchomić formularz dla firm i organizacji, zainteresowanych udziałem w wydarzeniu. 

Wydarzenie odbędzie się między 15 a 26 kwietnia – w pierwszej kolejności zaprosimy do współpracy Partnerów, których propozycje najbardziej wpiszą się w wyniki badania potrzeb. Choć będziemy też otwarci na inne (interesujące) propozycje tematów.  

Akademia Kompetencji jest programem ogólnouczelnianym - zależy nam, żeby była otwarta dla wszystkich osób, niezależnie od kierunku studiów. Z tego względu staramy się układać jej program tak, aby wspierać uniwersalne kompetencje, przydatne na różnych stanowiskach i w wielu branżach. Nie planujemy organizacji szkoleń, dedykowanych wyłącznie wąskiej grupie kierunków i specjalizacji. 

Najprawdopodobniej w tegorocznej Akademii Kompetencji pojawią się dwa typy spotkań: webinary, dedykowane osobom, które szukają pigułki wiedzy podanej w wygodnej formie oraz praktyczne warsztaty, realizowane w sali szkoleniowej przy Lumumby 14. To odpowiedź na oczekiwania, które pojawiły się w badaniu, ale też wynik obserwacji, że motywacja do zaangażowania w warsztaty online nie zawsze stoi na najwyższym poziomie. Wyraźne rozdzielenie wiedzowych webinarów od wymagających aktywnego udziału szkoleń stacjonarnych pozwoli nam na sprawne zarządzanie wydarzeniem, a Wam - głęboko w to wierzymy - ułatwi wybór zajęć. 

Listę tematów opublikujemy w połowie marca. Chwilę później (najpóźniej na poczatku kwietnia) planujemy start rejestracji na Akademię Kompetencji 2024 - zapisy będą odbywały się przez Portal Rozwoju Kariery

W międzyczasie zapraszamy Was do śledzenia naszych szkoleniowych aktualności TUTAJ