Akademia Kompetencji to największe wydarzenie szkoleniowe na Uniwersytecie Łódzkim. Wystartowaliśmy w 2006 roku. Od tego czasu wspólnie z Partnerami zrealizowaliśmy 23 edycje – w sumie 849 warsztatów, webinarów i szkoleń, w których wzięło udział prawie 14 000 osób.
Zależy nam, żeby program był zróżnicowany, angażujący i atrakcyjny dla osób, które studiują na Uniwersytecie Łódzkim. Dlatego od kilku lat w styczniu prowadzimy badanie potrzeb szkoleniowych, dzięki któremu macie wpływ na kształt Akademii Kompetencji.
🗳️ Kto głosował?
Badanie było otwarte dla wszystkich zainteresowanych osób. Informowaliśmy o nim na naszej stronie, w social mediach i newsletterze studenckim. Dodatkowo, przed jego uruchomieniem stworzyliśmy przestrzeń do zgłaszania własnych pomysłów na tematy szkoleń. Uwzględniliśmy je w finalnej wersji formularza.
W tegorocznej edycji badania wzięło udział 190 osób.
Najliczniej reprezentowany był etap studiów licencjackich (94 osoby). 48 osób, które wypełniły ankietę studiuje na studiach drugiego stopnia, a 32 – studiach doktoranckich. Pozostałe osoby, które wzięły udział w badaniu studiują na jednolitych studiach magisterskich (9) lub ukończyły już UŁ (6). Jedna osoba wybrała opcję „inne”.
Cieszy nas, że w tym roku prawie każdy wydział i szkoła doktorska są reprezentowane. Top 5 miejsc, z których uzyskaliśmy odpowiedzi wygląda następująco:
- Wydział Filologiczny (41)
- Wydział Zarządzania (38)
- Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny (29)
- Wydział Biologii i Ochrony Środowiska (16)
- Szkoła Doktorska Nauk Ścisłych i Przyrodniczych (10)
📚 Obszary tematyczne
W tym roku wprowadziliśmy szersze obszary tematyczne. W sumie – 15 opcji. Każdy obszar to kilka propozycji konkretnych zajęć.
Zdecydowaliśmy się na ten krok po to, żeby zwiększyć różnorodność zgłaszanych przez Partnerów tematów szkoleń. Upraszczając – dajemy ramy, w ramach których firmy i instytucje mogą zaproponować konkretne tematy, w których się specjalizują. Wierzymy, że dzięki temu program Akademii Kompetencji 2025 będzie jeszcze lepszy.
Każdy z 15 obszarów tematycznych uzyskał liczbę głosów, która pozwoliłaby na zebranie grupy zajęciowej. Poniżej przedstawiamy pełną listę – w kolejności od opcji, które cieszyły się największym zainteresowaniem.
🥇 Analiza danych (np. arkusze danych - Excel, Google Sheets; oprogramowanie do zarządzania danymi - SQL, Power BI) – 100 głosów
🥈 Efektywność osobista (np. zarządzanie sobą w czasie, produktywność, planowanie i priorytetyzacja, asertywność, jak motywować siebie i innych, budżetowanie - zarządzanie finansami osobistymi, tworzenie efektywnych notatek) - 99
🥉 Generatywna AI (np. Chat GPT, Copilot, NotebookLM) – 84
4️⃣ Radzenie sobie ze stresem (np. techniki relaksacyjne, medytacja, inteligencja emocjonalna, praca z ruchem i ciałem, elementy dramy, work-life balance) oraz Tworzenie prezentacji i grafik (np. Power Point, Canva, Google Slides, Prezi, narzędzia do tworzenia infografik, edycja zdjęć, tworzenie brandbooków, moodboardów i wizualizacji) - oba po 81
5️⃣ Autoprezentacja i wystąpienia publiczne (np. radzenie sobie z tremą, mowa ciała, storytelling, przygotowanie wystąpień i przemówień, dykcja i praca głosem) - 79
6️⃣ Pierwsze kroki na rynku pracy (np. analiza zasobów i mocnych stron, przygotowanie CV, symulacje rozmów kwalifikacyjnych, wyznaczanie celów) oraz Zarządzanie projektami (np. Agile, Lean, Scrum) - oba po 75
7️⃣ Budowanie marki osobistej (np. archetypy marki, LinkedIn, wartości, networking) – 66
8️⃣ Marketing i Public Relations (np. SEO, SEM, narzędzia typu Google Analytics, wykorzystanie social mediów) – 64
9️⃣ Organizacja pracy I automatyzacja procesów (np. narzędzia typu Asana, Confluence, Miro, Trello, Teams, jak prowadzić efektywne spotkania) – 59
🔟 Współpraca w zespole i komunikacja (np. jak budować skuteczny zespół, style komunikacji, różnice indywidualne, role zespołowe) - 55
1️⃣1️⃣ UX/UI i projektowanie (np. Figma, Design Thinking, Service Design) - 42
1️⃣2️⃣ ESG (np. zrównoważony rozwój, ESG a CSR, gospodarka cyrkuralna) - 23
1️⃣3️⃣ DEI: Diversity, Equity, Inclusion (np. zarządzanie różnorodnym zespołem) – 19
🧰 Narzędzia
Nowością w badaniu potrzeb było pytanie dotyczące narzędzi i programów, które najbardziej chciałyby poznać osoby studiujące na Uniwersytecie Łódzkim.
Trzy opcje z największą liczbą wskazań to:
📊 Excel – poziom średnio zaawansowany – 94 odpowiedzi
🤖 Chat GPT - 75
🎨 Canva - 70
Pozostałe głosy otrzymały:
Excel – poziom podstawowy (61 odpowiedzi), SQL (57), Power BI (40), SAP (37), Arkusze Google (36), Power Point (25), Power Query (24), Notion (23), Figma i Jira (po 19), QGiS (17), Asana (16), Tableau (15), Outlook (13), Trello (12) Confluence i Teams (po 10) oraz Miro (9).
💡 Inne opcje i pomysły
W komentarzach w ankiecie pojawiły się dodatkowe propozycje, dotyczące tematyki zajęć. Oto kilka z nich:
💬 Chciałabym uczestniczyć w jakimś kursie z TEORII GIER
💬 Ciekawe byłoby zapoznać się z opcjami analizy statystycznej jakie można robić w Excelu.
💬 Coś o wolontariatach zagranicznych
💬 Proponowałbym warsztaty skupiające się na poprawie umiejętności pisarskich, poznawaniu narzędzi, które mogą w tym zakresie pomóc itp.
💬 Dodatkowo programy przyznaczone do designu i animacji, np. Adobe Illustrator, Photoshop, After Effects, i/lub do montowania filmików, np. Adobe Premiere, After Effects, CapCut
Ponieważ nie pojawiły się w arkuszu, w którym zbieraliśmy wasze propozycje, nie mogły być dodane do tegorocznego badania potrzeb. Równocześnie, nie uwzględnialiśmy też bardzo specyficznych, przypisanych do określonego kierunku opcji – Akademia Kompetencji ma charakter ogólnouczelniany. Chcemy, żeby tematyka była uniwersalna i umożliwiała udział bez względu na wybrany profil studiów.
Ponieważ jako Biuro Karier wspieramy Was przede wszystkim w pierwszych krokach na rynku pracy, nie braliśmy też pod uwagę szkoleń, dotyczących radzenia sobie z uzależnieniami. Jesteśmy pewni, że osoby zainteresowane tą tematyką znajdą odpowiednie wsparcie w Centrum Wsparcia i Dostępności UŁ, które między innymi pomaga osobom doświadczającym kryzysu.
☑️ Format
Podobnie, jak w poprzednich edycjach, planujemy postawić na hybrydową formę programu. Partnerzy Akademii Kompetencji 2025 będą mogli zgłaszać warsztaty stacjonarne, zajęcia online i webinary.
Jak rozkładały się głosy, dotyczące formy zajęć?
💻 89 osób woli spotkania online
↔️ 67 nie ma preferencji w tym zakresie
📌 34 wskazały zajęcia stacjonarne
Pojawiły się też dodatkowe komentarze. Nie byliśmy zaskoczeni – swoje argumenty przedstawiały obie strony. Poniżej kilka przykładowych wypowiedzi:
🗨️ Zajęcia z umiejętności miękkich koniecznie stacjonarnie. Jeśli chodzi o zajęcia z Excela to ewentualne wprowadzenie teoretyczne może być zdalne. Ale potem jakieś zadania czy warsztaty lepiej stacjonarnie. Ale w sumie to chyba łatwiej skupić i zmobilizować stacjonarnie. Najlepiej w takiej formie, że można pracować na własnym laptopie.
🗨️ Bardzo zależy mi na zajęciach online, ponieważ w dwóch ubiegłych edycjach niestety większość szkoleń które mnie interesowały, pokrywały się z zajęciami na studiach. Jeśli mam świadomość że chce się czegoś nauczyć, siedzę wytrwale przy komputerze i wyciągam ze szkolenia 110%, bez względu na formę prowadzenia.
🗨️ Uważam że mimo iż wybrałem na poprzedniej stronie naukę programów to i tak uważam że warto przeprowadzić naukę stacjonarnie gdyż dzięki takiej metodzie łatwiej się skupić na nauce oraz łatwiej złapać kontakt z prowadzącym.
🗨️ Z doświadczenia wiem, że nie zawsze jest czas na spotkania stacjonarne (chociaż na pewno lepiej się pracuje twarzą w twarz z ludźmi). Spotkania online, w których byłyby podziały na mniejsze grupki, jak pokoje na teamsach w czasie ewentualnych współprac, mogłyby pozwolić dotrzeć do większego grona odbiorców.
🫵 Praktyczne warsztaty… i długo nic.
Niezależnie od miejsca, w którym będą realizowane zajęcia, jedno jest pewne – mają być praktyczne i angażujące.
Warsztaty zdystansowały konkurencję, uzyskując aż 113 wskazań. Od kolejnych opcji dzieliła je przepaść.
Drugie na liście webinary wskazało 29 osób. Case studies – 22. Najmniej pożądaną formą są wykłady – wybrało je 21 osób. 5 głosów uzyskała opcja „Inne”.
⏱️ Czas trwania
Pytaliśmy Was o preferowany czas trwania spotkań.
Największym zainteresowaniem cieszyły się średnie formy (2-4 godziny), które wskazało 99 osób. Tuż za nimi uplasowały się krótkie spotkania (do 2 godzin) – 85 odpowiedzi. Tylko 6 osób głosowało na dłuższe niż 4 godziny zajęcia.
🗣️ Język
W poprzednich edycjach staraliśmy się zapewnić dostęp do szkoleń również osobom, które nie posługują się językiem polskim. Równocześnie, mieliśmy obserwację, że nie zawsze byliśmy w stanie zebrać anglojęzyczną grupę lub – gdy już udało się to zrobić – interakcja z prowadzącymi bywała utrudniona.
Dlatego do badania dodaliśmy także pytania o język zajęć, który pozwoli Wam na aktywny udział w zajęciach – w tym: dyskusje, współpracę w grupie i wykonywanie ćwiczeń.
🇵🇱 184 osoby wskazały język polski jako preferowany.
🇬🇧 82 uznały, że są w stanie aktywnie uczestniczyć w spotkaniach prowadzonych po angielsku.
👣 Następne kroki
W najbliższych dniach wykorzystamy wyniki badania potrzeb szkoleniowych do stworzenia oferty współpracy dla Partnerów Akademii Kompetencji 2025.
Liczymy, że uda nam się zebrać zgłoszenia firm i instytucji do końca lutego – tak, żeby w połowie marca udostępnić Wam katalog spotkań i zapisy.
Samo wydarzenie jest planowane między 24 marca a 16 kwietnia. Mamy kilka pomysłów na nowości – na stronie i w social mediach będziemy stopniowo je odkrywać.
Zachęcamy też do skorzystania z nadchodzących warsztatów:
🗓️ 17 lutego (17.00-19.00) – Higiena cyfrowa - ZAPISY
🗓️ 24 lutego (10.00-12.00) – Własna firma – czy to coś dla Ciebie? - ZAPISY
🗓️ 26 lutego (17.00-19.00) – Jak znaleźć spokój w chaosie? - ZAPISY