Podczas dwóch dni wspólnej pracy testowaliśmy narzędzia i techniki, które ułatwiają analizę problemu, a także generowanie oraz selekcję i rozwijanie pomysłów.
Wstęp do projektowania rozwiązań
We wtorek – jako wprowadzenie do tematu - wykorzystaliśmy grę symulacyjną Roboty. Osoby uczestniczące w kursie wcieliły się w rolę zespołów, rywalizujących w konkursie na najlepszy projekt robota, rozwiązującego codzienne problemy. Przy okazji - mogły przećwiczyć narzędzia projektowe i spojrzeć z lotu ptaka na sam proces.
Obserwacje z gry pozwoliły na wyciągnięcie wniosków odnośnie nawyków, które przeszkadzają w szukaniu (i wdrażaniu) rozwiązań. Projektowanie rozwiązań dla siebie, a nie realnych odbiorców. Skupianie się nie na różnorodnych pomysłach, a funkcjach, które faktycznie są wariacjami jednego rozwiązania. Prezentacja, która sprawia, że nie wiadomo, o co chodzi.
Oprócz wyłapania potencjalnych pułapek, wspólnie z grupą stworzyliśmy listę dobrych praktyk na każdym z etapów pracy: od definiowania problemu po prezentację finalnego rozwiązania. Wszystkie pomysły zebraliśmy na flipchartach, które towarzyszyły nam w środę.
Proces projektowy w praktyce
Drugiego dnia kursu raz jeszcze przeszliśmy przez wszystkie etapy procesu. Tym razem – w nieco innym kontekście. Zamiast abstrakcyjnej zabawy z robotami, osadziliśmy grupę w realiach funkcjonowania Biura Karier UŁ, zapraszając zespoły do ponownego wykorzystania poznanych dzień wcześniej narzędzi i...współtworzenia naszej oferty.
Przygotowaliśmy osiem wyzwań, z których zespoły wybrały finalnie trzy. Każda z kart pracy - oprócz nazwania problemu - dawała jego szerszy kontekst, w tym: informacje o grupie odbiorców, zaobserwowane trudności i przykłady działań w danym obszarze. Tych, podejmowanych w Biurze Karier (i – szerzej – na UŁ), ale też projektów realizowanych w innych miejscach w Polsce i na świecie.
W ciągu kilku godzin zespoły miały czas na pogłębienie problemu, generowanie pomysłów i przygotowanie prezentacji najciekawszych z nich. W finałowej części zajęć pojawiły się trzy propozycje.
Nasz pakiet
Zespół: Agata Kozłowska, Joanna Goździalska i Aleksandra Kwiatkowska
Pomysł na ofertę wsparcia dla doktorantek i doktorantów, którzy po raz pierwszy prowadzą zajęcia dydaktyczne na Uniwersytecie Łódzkim. Rozwiązanie zakłada przygotowanie pakietu z propozycjami metod aktywizujących, narzędzi i technik, z których osoby na doktoracie mogłyby skorzystać przy planowaniu swoich ćwiczeń i laboratoriów. Dodatkowo, raz w semestrze odbywałyby się pokazowe zajęcia otwarte dla tej grupy odbiorców.
Punktem wyjścia do opracowania Naszego pakietu było poszukiwanie pomysłu na współpracę z wykładowcami na UŁ - tak, aby stawali się naturalnymi ambasador(k)ami programów Biura Karier UŁ.
Mentowizja
Zespół: Monika Bors, Adrian Kucharski, Agata Majchrzyk i Bartosz Zaraś
A co, gdyby Biuro Karier pomagało w odnalezieniu swojego miejsca na rynku pracy nie tylko poprzez doradztwo zawodowe, ale też... samych studentów i studentki? Mentowizja łączy w sobie elementy mentoringu, onboardingowych projektów typu buddy i programów ambasadorskich. Indywidualne sesje ze starszymi koleżankami i kolegami pozwoliłyby spojrzeć na dostępne możliwości z innej perspektywy, czerpać z ich doświadczeń, ale też - budować rozpoznawalność Biura wśród społeczności UŁ.
Wyzwanie zespołu polegało na stworzeniu podpowiedzi dla ludzi, którzy szukają pomysłu na swoją ścieżkę zawodową - tak, żeby myśląc o swojej przyszłości czuli się tak pewnie, jak kierowca rajdowy mający obok pilota.
BoUŁt Summer School
Zespół: Bartosz Dembiński, Julia Lesiowska i Agnieszka Olczak
Gra miejska, w której punktami są siedziby międzynarodowych firm, a wizyty studyjne i warsztaty mogą być przepustką do zdobycia wymarzonej pracy. A to tylko część programu szkoły letniej, dedykowanej studiującym w Łodzi obcokrajowcom. Oprócz pokazania zawodowych możliwości, program zakłada pokazanie kulturalnej strony miasta i organizację integracyjnych, rozrywkowych spotkań. Wszystko po to, żeby Łódź była postrzegana nie jako przystanek, a miejsce, w którym warto zostać na dłużej. Również po opuszczeniu murów uczelni.
BoUŁt Summer School odpowiada na wyzwanie stworzenia inicjatywy dedykowanej studentkom i studentom z zagranicy – tak, żeby chcieli zostać i zarabiać w Łodzi.
Wsparcie w odkrywaniu siebie numerem jeden
Elementem drugiego dnia kursu była mini-rywalizacja. Projektowanie rozwiązań przyjęło rolę konkursu, w którym o wygranej decydowały osoby, uczestniczące w Przystanku Pomysł. Każda z grup przyznawała punkty, biorąc pod uwagę: innowacyjność pomysłu, trafność przedstawionej propozycji (na ile odpowiada na określony problem), realne szanse na jego wdrożenie oraz jakość prezentacji.
Zwyciężczynią wewnętrznego głosowania okazała się Mentowizja.
Co będzie działo się z pomysłami?
Od początku podkreślaliśmy, że Przystanek Pomysł ma przede wszystkim pobudzać do kreatywności i pomóc w rozwijaniu umiejętności twórczego rozwiązywania problemów. Jeśli przy okazji uda się wypracować interesujący koncept – tym lepiej.
Widzimy potencjał pomysłów - nawet, jeśli są we wstępnej fazie i wymagają dopracowania. Przecież ciężko mówić o gotowych do wdrożenia programach po kilku godzinach warsztatowej pracy. Dlatego nie wiemy, czy Nasz pakiet, Mentowizja albo BoUŁt Summer School pojawią się w stałej ofercie Biura Karier UŁ. Z drugiej strony, nasz inny projekt - Students Alumni Meetup – to rozwinięcie propozycji, wypracowanej przez uczestniczki i uczestników Programu Ambasadorskiego, który prowadziliśmy kilka lat temu.
Zapraszamy do Biura Karier
Tegoroczną odsłonę Przystanku Pomysł przygotowali Jędrzej Szynkowski i Maria Nyklewicz. Wakacyjny kurs kreatywności to jeden z elementów bogatej oferty szkoleniowej Biura Karier UŁ. Z kolei wszystkie osoby zainteresowane pracą nad rozwiązaniami realnych problemów zachęcamy do śledzenia strony Ideathonu #UniLodz.